Adopția mobilității și a serviciilor Cloud în mediul enterprise încep să transforme vizibil nu doar modelele de business, ci și modul de lucru al organizațiilor. Dependența angajaților de spațiile de lucru strict delimitate fizic este într-o continuă scădere odată cu creșterea gradelor de mobilitate și de dispersie ale companiilor, dar libertatea și flexibilitatea obținute nu pot fi valorificate eficient fără suportul soluțiilor de comunicații și colaborare. Este un adevăr pe care îl conștientizează din ce în ce mai multe organizații (56% din companiile mari si 66% din cele mici si medii – IDG) care intentionează să adopte soluții de Enterprise collaboration în cursul acestui an, orientându-se către arhitecturi hibride sau Cloud și către utilizarea intensivă a tehnologiilor de teleprezență.
In următorii trei ani, piața soluțiilor de Enterprise collaboration va atinge o valoare globală de aproximativ 70 miliarde USD, rata de creștere anuală prognozată fiind de 9,4% (MarketsandMarkets).
Creșterea pieței nu este susținută însă de noutățile tehnologice lansate în piața de către vendori, ci de transformările profunde pe care le suportă mediul enterprise la momentul actual. Analiștii nominalizează ca principali catalizatori următoarele nevoi critice cu care se confruntă organizațiile:
– Creșterea gradului de dispersie geografică a organizațiilor și a volumului de anagajați mobili, fenomen care amplifică nevoia organizațiilor de sisteme de comunicații audio/video over IP și de colaborare ușor de utilizat, care să poată fi accesate de pe orice tip de device, de oriunde și oricând, cu un grad crescut de securitate și un cost scăzut de proprietate (TCO).
– Simplificarea proceselor de integrare a sistemelor de comunicații audio/video și a uneltelor de lucru colaborativ dintre ele, dar și cu aplicațiile enterprise dedicate (ERP, CRM, SFA, SCM, BI etc.). Este o altă cerință importantă, cu precădere pentru organizațiile pe care viteza de desfășurare a business-ului le obligă să depisteze și rezolve rapid problemele de interoperabilitate pentru a preântâmpina riscurile scăderii nivelului de profitabilitate și ratarea de oportunități în piață.
– Centralizarea accesului la informații și la aplicațiile de colaborare și comunicare prin intermediul unor platforme și interfețe unice. Este un element vital pentru companiile preocupate să asigure un nivel ridicat de disponibilitate al aplicațiilor business și de securitate a datelor.
– Convergența zonei de Social networks cu echipamentele mobile, uneltele de analiză și serviciile Cloud. Confluența SMAC (Social, Mobile, Analytics, Cloud) reprezintă la momentul actual o condiție primară pentru asigurarea eficienței noii generații de angajați mobili, obișnuiți să partajeze informații – profesionale si personale – în timp real în rețelele sociale și să utilizeze instrumente de tip Live chat sau Instant Messaging în locul clasicului e-mail.
In 2013, cabinetul de consultanță Gartner estima că 80% din inițiativele enterprise pe zona de colaborare și Social networks nu livrau beneficiile scontate din cauza obiectivelor nerealiste stabilite și a accentului prea mare pus pe tehnologie. În decursul celor trei ani care au trecut, companiile au învățat pe propria piele că abordarea “push” – tradițională în adoptarea soluțiilor enterprise clasice de tip ERP sau CRM (utilizatorii sunt învățați cum să folosească aplicațiile și apoi obligați să o facă) – nu se aplică și în zona rețelelor sociale, unde modelul “pull” este mult mai adecvat. La rândul lor, și vendorii de soluții de comunicare și lucrul colaborativ au învățat lecția, înțelegând că atragerea utilizatorilor prin oferirea de instrumente de lucru flexibile și usor de adaptat la nevoile și cerințele specifice, generează rezultate mult mai bune. Evoluția ascendentă a pieței demonstrează că răspunsurile oferite sunt viabile, dar și că există încă loc pentru noi veniți cu soluții inovatoare.
La momentul actual, piața soluțiilor de Enterprise collaboration este dominată de către Cisco, care și-a mărit avansul în fața concurenței, ajungând la cea mai mare diferență față de competitori, înregistrată în ultimii doi ani. Potrivit celei mai recente analize de piață realizate de către Synergy Research, Cisco și-a crescut cota la 16% în ultimul trimestru din 2015, când valoarea globală a pieței a depășit 9 miliarde de dolari.
Synergy împarte piața soluțiilor de Enterprise collaboration (care include aplicații de voce, comunicații unificate, teleprezentă și rețele sociale pentru companii) în două segmente: cel al soluțiilor on-premises și cel al aplicațiilor Hostate/Cloud. Supremația Cisco pe întreaga piață Enterprise collaboration este asigurată, în principal, de cota de 27% deținută pe nișa soluțiilor on-premises, unde este urmată de Microsoft și Avaya. Pe zona aplicațiilor Hosted/Cloud, ierarhia se inversează, în frunte aflându-se Microsoft (cu o cota de piață de aproximativ 10%), secondată de Cisco și Verizon.
Conform analizei citate, sectorul Hosted/Cloud înregistrează cel mai rapid ritm de creștere – 10%, față de 3% pe nișa aplicațiilor on-premises (în Q4 2015). Dinamica crescută este susținută de succesele repurtate de start-up-uri precum Slack, Cotap sau Redbooth, dar și de către evoluțiile jucătorilor consacrați care își diversifică și extind rapid oferta. De exemplu, Cisco își crește constant cota de piață prin intermediul noii versiuni Cloud a platformei de colaborare Spark, lansată la finalul anului trecut, precum și prin achizițiile făcute. Compania a preluat în martie a.c. firma Synata, pentru a consolida și dezvolta capabilitățile Spark de căutare simultană de informații în aplicații on-premises și Cloud, iar în decembrie anul trecut a achiziționat firma Acano, care permite conectarea și integrarea sistemelor video de la varii vendori prin intermediul serviciilor Cloud.