DESPRE ORANGE ROMÂNIA
Orange România face parte din Grupul Orange, unul dintre cei mai mari operatori de telecomunicații la nivel mondial, care conectează sute de milioane de clienți din întreaga lume. Cu peste 11 milioane de clienți locali și o cifră de afaceri anuală ce depășește 1,5 miliarde de euro, Orange conectează 1 din 2 români și oferă o gamă largă de soluții de comunicare pentru clienții rezidențiali și companii: servicii de voce, internet fix și mobil, TV, smart home, dar și soluții complexe IT&C prin Orange Business. Orange România este operatorul numărul 1 în ceea ce privește performanța rețelei. Compania deține și nouă certificări consecutive Top Employer, ce confirmă faptul că Orange, pe lângă produsele și serviciile remarcabile pe care le oferă clienților, acordă o atenție deosebită angajaților și mediului de lucru.
CERINȚELE INIȚIALE ALE PROIECTULUI
Cerințele inițiale ale echipei Orange Romania pentru implemenarea unei soluții de management de rețea au fost:
- Capacitate de automatizare pentru creșterea eficienței
- Obținerea unui grad ridicat de vizibilitate asupra rețelei
- Monitorizare constantă și granulară
- Scalabilitate pentru a face față extinderilor viitoare ale rețelei
- Opțiuni de integrare cu un portal pentru clienți
- Platformă all-in-one compatibilă cu multiple branduri de echipamente
- Facilități avansate de raportare
“Am optat pentru Infosim StableNet datorită funcționalităților avansate pe care le oferă, atât pentru echipele de design, cât și pentru cele operaționale. Este o soluție multivendor, astfel putem vizualiza într-o singură aplicație indicatorii de performanță pentru toate echipamentele din rețea, indiferent de furnizor. De asemenea, avem acces la diverse statistici de inventariere și la respectarea politicilor de configurare, dar și funcționalități de lifecycle management pentru a efectua un audit în perspectiva suportului end-of-life al echipamentelor. La nivel operațional, soluția include multiple opțiuni de automatizare care permit o monitorizare eficientă a echipamentelor, precum și adăugarea sau ștergerea acestora. Totodată, sistemul trimite automat pe email diverse alerte și rapoarte create în funcție de cerințele fiecărui utilizator sau departament.” Daniel Tichiu, IP Network Engineer, Orange România.
SOLUȚIA PROPUSĂ
Datanet Systems a propus implementarea soluției StableNet®, Infosim®, care combină într-o singură platformă multiple funcționalități de configurare, inventariere, monitorizare performanță și evaluare erori. Soluția a fost configurată pentru monitorizarea rețelei Orange România și exportarea datelor către portalul dedicat clienților. Ca bază pentru procesul de monitorizare, proiectul a implicat configurarea proceselor de descoperire și inventariere pentru echipamentele Cisco și Juniper integrate în rețea. Experții Datanet au personalizat procesul de descoperire al echipamentelor de rețea pentru a identifica automat proprietățile unui echipament în funcție de rolul alocat acestuia, tipul de interfață sau alte echipamente conectate. Au fost definite peste 15 roluri individuale pentru echipamentele din rețeaua Orange (routere de distribuție, routere backbone etc.) și scripturi pe baza cărora sistemul monitorizează și colectează anumiți parametri.
În vederea eficientizării utilizării resurselor licențiate ale sistemului Stablenet, Datanet a realizat script-uri pentru ștergerea automata a măsurătorilor care nu mai sunt necesare, ca de exemplu cele pentru interfețe neutilizate, pentru caracteristici ale instanțelor protocolului de routare IS-IS și BGP. De asemenea, Datanet a realizat un script pentru preluare de date și efectuarea de măsurători asupra echipamentelor EPG, ce efectuează preluarea de date în format XML, parsarea, apoi efectuarea de măsurători specifice pentru anumite APNs.
Soluția a fost customizată și pentru a detecta și corecta rapid disfuncționalitățile din rețea pe baza funcționalităților automate de analiză a cauzelor și gestionare a erorilor. Astfel, sunt identificate cauzele care afectează funcționalitatea rețelei și inițiate măsurile necesare pentru înlăturarea acestora și evitarea congestiilor. Pentru obținerea unei perspective cât mai granulare asupra rețelei, soluția utilizează multiple protocoale (VRFs, MPLS, BGP neighbors, IS-IS, BGP) și module syslog. În plus, Datanet Systems a customizat și adăugat în soluție alarme inteligente cu multipli factori declanșatori.
Orange România a optat și pentru instalarea Configuration and Change Management a lui StableNet®, care include rapoarte extinse asupra situațiilor de tip End-of-Life (EoL) și End-of-Service (EoS) și oferă o imagine de ansamblu asupra ciclului de viață al componentelor rețelei. Soluția include și funcționalități pentru gestionarea vulnerabilităților și a backup-ului pentru a preveni erorile de configurare.
Prin utilizarea unei REST API, Datanet Systems a integrat soluția StableNet cu alte aplicații utilizate de Orange pentru a prelua datele specifice de monitorizare ale echipamentelor de rețea și a verifica dacă serviciile funcționează corespunzător în cazul unei incidente sau a unor intervenții tehnice (migrări, adăugarea de echipamente, schimbare de configurare etc.). De asemenea, aceste date sunt preluate în cadrul portalului pentru clienți, pentru verificarea în regim self-service a calității serviciilor contractate. La finalul proiectului, experții Datanet și Infosim au asigurat și trainingul necesar pentru ca echipa Orange să preia utilizarea soluției.
”Colaborarea în cadrul echipei de proiect a fost foarte strânsă, deoarece a existat permanent nevoia evitării unui timp de nefuncționare sau a unui impact critic, însă un focus important a fost adăugarea în platforma StableNet® a unor noi funcționalități customizate. Astfel, testarea noilor funcționalități sau a oricărei modificări a serviciilor a fost efectuată într-un mediu de laborator controlat înainte de a fi implementată în producție, minimizând în felul acesta orice risc.” Mircea Huideș, Consultant SP, Datanet Systems.
REZULTATELE OBȚINUTE
Prin implementarea Infosim StableNet, Orange România a obținut o platformă performantă de monitorizare și management a întregii rețele, precum și indicatorii de calitate ai serviciilor necesari în relația cu clienții finali. Mulțumită colaborării strânse între cei trei parteneri, proiectul a generat rezultatele așteptate, iar Orange a decis implementarea soluției și în cadrul altor departamente.
”Infosim StableNet ajută Orange să mențină și să îmbunătățească permanent calitatea serviciilor de rețea mulțumită accesului aproape în timp real la indicatorii de performanță. Facilitățile de automatizare din Infosim StableNet simplifică modul de lucru, deoarece administratorii de rețea nu trebuie să facă micro management la configurarea echipamentelor și porturilor și, totodată, pot desfășura audituri în rețea pentru verificarea oricăror neconformități în configurări. Economia de timp este semnificativă pentru întreaga echipă de administrare.” – Daniel Tichiu, Orange
- Simplificare operațională prin consolidarea mai multor tooluri de management și funcționalități într-o singură platformă.
- Creșterea eficienței prin automatizarea unui număr mare de operațiuni de configurare și administrare, care ajută echipa Orange să câștige timp.
- Evitarea erorilor de configurare prin aplicarea unitară a politicilor.
- Inventariere facilă a componentelor rețelei și monitorizarea întregului ciclu de viață al acestora.
- Nivel ridicat de personalizare a platformei pentru a reflecta topologia rețelei Orange și a oferi seturile de date și indicatorii de performanță solicitați.
- Asigurarea nivelului optim de performanță al serviciilor de rețea prin monitorizare continuă și eliminare proactivă a cauzelor.
- Platformă flexibilă și scalabilă ce crește odată cu rețeaua.
„Beneficiile utilizării soluției Infosim se transferă și către clienții Orange România. Deoarece monitorizăm atent starea de sănătate a rețelei și identificăm proactiv orice posibilă degradare, clienții Orange beneficiază întotdeauna de servicii la un nivel optim de calitate. În plus, datele de rețea colectate de soluția StableNet sunt preluate în platformele de interacțiune cu clienții, oferindu-le acestora acces transparent la un tablou de bord cu indicatori de calitate ai serviciilor contractate.” – Daniel Tichiu, IP Network Engineer Orange România.