La 12 ani de la lansarea conceptului, Software-Defined Network (SDN) este o tehnologie matură, care ajută departamentele IT să gestioneze infrastructura de rețea, precum și aplicațiile și serviciile pe care le livrează. Pentru aceasta, arhitecturile de rețea de tipul Software-Defined realizează o separare între nivelul de control (în care se realizează managementul efectiv al politicilor de rețea) și „planul fizic” al echipamentelor (switch-uri, routere etc.). Astfel, regulile care definesc modul de circulatie a pachetelor de date în rețea nu mai trebuie introduse manual pe fiecare echipament, de fiecare dată când survine o modificare, ci sunt definite centralizat și aplicate automat cu ajutorul controller-ului SDN.
Aceasta se traduce concret în scăderea efortului operațional, îmbunătățirea nivelului de agilitate și reducerea a erorilor de configurare. Este o schimbare radicală a modului de operare a rețelei, care își demonstrează pe deplin valoarea în cazul organizațiilor care dețin și operează infrastructuri on-premises complexe şi distribuite, dar și arhitecturi hibride, care integrează medii Cloud publice.
Argumente pentru adopţia SDN
Beneficiile SDN nu se rezumă însă doar la câștigurile operaționale directe enumerate anterior. Cele mai solide argumente sunt:
- Vizibilitatea extinsă și control asupra infrastructurii. O dată cu accelerarea fenomenului de transformare digitală, infrastructurile IT devin tot mai mai complexe, iar monitorizarea și controlul lor – tot mai dificile. Tehnologia SDN rezolvă aceste probleme prin utilizarea unei console unice de management, ceea ce oferă departamentelor IT posibilitatea de a beneficia de vizibilitate extinsă asupra întregii rețele, în centrele de date proprii precum și în Cloud, alături de posibilitatea definirii și aplicării de politici privind utilizarea acestei rețele, fără a mai fi nevoie de achiziționarea de soluții adiacente de monitorizare.
- Creșterea eficienței operaționale. Soluțiile SDN reduc în mod esențial efortul operațional al echipelor IT și asigură creșterea vitezei de execuție a operațiunilor, prin faptul că o mare parte din activitățile curente care erau efectuate manual de către echipa de administratori din datacenter sunt realizate automat de către aplicația software centrală din arhitectura SDN. Totodată, procedurile simplificate permit ca sarcinile de să poată fi realizate și de membri ai echipei care nu dețin certificări de nișă. Nu în ultimul rând, automatizarea simplifică operațiunile de înlocuire a echipamentelor de rețea, soluția SDN identificând și aplicând automat regulile de configurare corespunzătoare.
- Securitate îmbunătățită. Soluțiile SDN asigură un nivel superior de securitate prin controlul centralizat al modului în care fluxurile de date tranzitează rețeaua, al condițiilor în care echipamentele și aplicațiile comunică între ele și prin aplicarea coerentă a politicilor la nivelul întregii infrastructuri. În plus, modelul de arhitectură Software-Defined integrează nativ capabilități avansate de segmentare a rețelei, permițând repartizarea aplicațiilor și echipamentelor în grupuri distincte, cu reguli specifice care controlează modului în care comunică între ele, reguli care pot fi extinse din infrastructurile on-premises în mediile multi-Cloud.
SDN pentru centre de date în portofoliul Cisco
Piața soluțiilor SDN pentru Data Centere este dominată în prezent de Cisco, soluția Application Centric Infrastructure (ACI) deținând de șase ani consecutiv poziția de lider. Avantajele competitive ale Cisco ACI sunt reprezentate de:
- maturitatea soluției, care anul acesta ajuns la versiunea 5;
- oferta completă, componența software fiind completată de un portofoliu de soluții hardware dedicate;
- numeroasele scenarii de utilizare acoperite printr-o varietate mare de arhitecturi: ACI Multi-Pod permite extinderea rapidă a infrastructurilor existente și managementul lor unitar; ACI Multi-Site asigură managementul centralizat a unul sau mai multe centre de date; ACI Cloud facilitează integrarea infrastructurilor on-premises cu mediile Cloud publice în scenarii hibride etc.;
- baza mare de clienți, peste 45.000 la nivel global, care au probat faptul că, utilizând ACI, pot obține câștiguri precum reducerea timpului de dezvoltare a aplicațiilor cu 90% și costului achizițiilor hardware cu 20%.
Printre companiile locale care au trecut la SDN, se află şi Raiffeisen Bank România, care, în urma implementării Cisco ACI, a obținut o reducere cu 30% a timpului de operare. (Studiul de caz poate fi citit integral aici.)