Soluțiile de telemedicină au devenit extrem de populare în ultimii doi ani, fiind adoptate, în principal, pentru a depăși limitările și riscurile specifice pandemiei. De altfel, instituțiile medicale au constatat că telemedicina le ajută să obțină îmbunătățire a calității actului medical prin creșterea eficienței personalului și reducerea nivelului de încărcare a acestuia, prin posibilitatea de a lua măsuri proactive, reducerea de costuri, dar și extinderea ariei de acoperire a serviciilor către categorii sociale și zone defavorizate etc.
Sunt câștiguri confirmate și de spitalele și rețelele de clinici din România – publice și private, unde soluțiile de telemedicină sunt testate și utilizate la scară tot mai largă.
Fonduri europene pentru telemedicină
Un exemplu recent este Spitalul Orășenesc Mioveni – una dintre puținele instituții medicale românești construite în ultimii ani cu fonduri de la bugetul local și din programe de finanțare europene –, unde toate cele cinci secții beneficiază de dispozitive de comunicare audio-video de ultimă generație. Sistemul de videoconferință la nivelul întregului spital permite medicilor să poată colabora și vedea pacienții din spital, fără să mai fie nevoie să se deplaseze la fața locului, facilitând totodată consultarea altor specialiști din țară sau din străinătate. În plus, soluția video permite monitorizarea în timp real a fiecărui pacient internat, facilitând astfel luarea deciziilor medicale în mod proactiv, precum și a intervențiilor rapide.
Sistemul de videoconferinţă și telemedicină de la Spitalul Mioveni a fost prezentat pe larg la Digi24. Video mai jos:
Inițiativele din telemedicină încep însă să aibă un sprijin tot mai consistent și din partea autorităților centrale. În luna septembrie, Guvernul a aprobat proiectul de Hotărâre pentru aprobarea normelor metodologice de punere în aplicare a prevederilor OUG nr. 196/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății. Proiectul stabilește specialitățile medicale și lista serviciilor de telemedicină, precum și condițiile de organizare, funcționare și modalitățile de acordare a acestor servici.
Și Ministerul Sănătății a anunțat, la începutul lunii octombrie, demararea unui studiu de piață pentru identificarea tehnologiilor necesare implementării unui sistem național de telemedicină și a sistemelor mobile de monitorizare a pacienților, investiția facând parte din Componenta C7 (Digitalizare) a PNRR – I.3. Realizarea sistemului de eHealth și telemedicină – și beneficiază de un buget de 100 milioane de euro.
Modele locale de bune practici în domeniul telemedicinei
Inițiativele locale în domeniul telemedicinei nu datează însă doar din perioada pandemiei – Datanet Systems are la activ mai multe proiecte de telemedicină implementate înainte de declanșarea pandemiei, care au generat beneficii consistente atât înainte cât și pe perioada crizei sanitare, dar și în prezent. Iată două exemple elocvente în acest sens:
Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii „Marie Sklodowska Curie“
Soluția de telemedicină concepută și implementată de Datanet la Spitalul „M.S. Curie“ din București, realizată integral cu echipamente și tehnologii audio-video Cisco, precum:
- Sistemul de monitorizare- video 24/7 a pacientului critic;
- Sistemul de teleprezență care permite contactarea medicilor și a specialiștilor din exteriorul spitalului, fie că sunt în țară sau în străinătate.
Soluția permite doctorilor să poată interveni și superviza actul medical de la distanță, având acces în timp real la datele pacienților, colectate din dispozitivele de monitorizare, precum și de la diferite echipamente medicale de radiologie, ecografie etc. Medicii pot accesa informațiile de pe echipamente mobile (smartphone-uri și tablete) de oriunde, folosind o conexiune criptată. De asemenea, înregistrările sistemului de monitorizare-video pot fi vizionate pentru analiză, fiind arhivate în sistemul de stocare al spitalului.
Soluția include, înafara echipamentelor instalate în saloane de spital, și un dispozitiv de teleprezență care se poate deplasa autonom în perimetrul secției de terapie intensivă și cu ajutorul căruia pot fi realizate transmisii audio-video, precum și conectarea la echipamentele medicale pentru transmiterea, în mod securizat, a datelor pacienților.
Principalele beneficii obținute de Spitalul „M.S. Curie“, în urma implementării soluției de telemedicină, constau în:
- Îmbunătățirea eficienței și a proactivității actului medical pe baza informațiilor furnizate în timp real de soluție.
- Creșterea vitezei de intervenție cu efect direct în scăderea morbidității și mortalității.
- Eficientizarea activității personalului medical prin simplificarea operațiunilor de rutină, facilitarea schimbului de informații, investigarea incidentelor și luarea măsurilor de prevenire a acestora.
De soluție beneficiază însă și aparținătorii pacienților internați, care pot accesa online în mod securizat sistemul de monitorizare video, în intervale orare prestabilite, pentru a-și vedea copiii pe durata spitalizării.
Spitalul Clinic Municipal de Urgenţă Timişoara
La Timișoara, specialiştii Datanet au proiectat şi livrat o soluţie completă de videocolaborare bazată pe tehnologie Cisco, destinată să eficientizeze activitatea echipei multidisciplinare de oncologie. Soluția este concepută astfel încât să poată fi accesată simplu și rapid atât de pe terminalele video de birou instalate în spital, cât și de pe orice PC, telefon sau tabletă – direct din browser sau prin instalarea clientului Webex dedicat –, răspunzând astfel nevoilor de mobilitate ale personalului medical. Pentru aceasta, soluţia este accesibilă atât din interiorul, cât și din afara spitalului, extinderea echipelor multidisciplinare realizându-se facil prin invitarea altor specialiști prin intermediul unui simplu email.
Complementar, soluţia livrată de Datanet permite ca fiecărui caz clinic abordat de echipele de medici ale spitalului să îi fie asociat un „dosar electronic“ care conține datele pacientului respectiv și care poate fi accesat în mod securizat de membrii echipei. Aceștia pot partaja în mod sigur orice categorie de informaţii, indiferent de suport (imagistică, diagnostic, terapii, recuperare etc.), documentele de dimensiuni mari putând fi consultate, editate și transmise facil.
Folosind soluția proiectată și implementată de Datanet, Spitalul Municipal Timişoara a obținut:
- Îmbunătățirea calității actului medical prin reducerea timpului necesar procesului de diagnosticare şi de identificare a schemei optime de tratament.
- Exploatarea oportunităţilor de organizarea ad-hoc a unor întâlniri de evaluare a cazurilor grave.
- Creşterea numărului de reuniuni lunare ale echipei multidisciplinare, precum și cooptarea facilă a unor noi membri în cadrul grupurilor de lucru.
Soluția este astfel concepută încât să asigure nativ respectarea cerințelor de conformitate GDPR, asigurând trasabilitatea datelor medicale şi istoricului fiecărui caz dezbătut în cadrul echipei, precum și criptarea şi securizarea informaţiilor utilizate.
Telemedicină cu Cisco și Datanet Systems
Datanet Systems are o experiență solidă în dezvoltarea și implementarea soluțiilor de telemedicină și este familiarizată cu provocările specifice mediului spitalicesc. De astfel, suntem principalul partener local Cisco, unul dintre cei mai importanți furnizori de soluții de telemedicină la nivel global. Competențele și expertiza acumulate în numeroasele procese de implementare realizate ne permit să transpunem eficient cerințele medicale în soluții tehnologice personalizate, bazate pe tehnologie Cisco și adaptate nevoilor fiecărei unități și specialități medicale.
Pentru mai multe informații tehnice sau comerciale despre soluțiile Cisco și despre serviciile asigurate de echipa Datanet Systems, contactați-ne la sales@datanets.ro sau accesați: