Datanet » NOUTĂȚI ȘI EVENIMENTE » Tendințe în industrie » Teleprezența, o tehnologie din ce în ce mai utilizată în domeniul sănătății
Teleprezența, o tehnologie din ce în ce mai utilizată în domeniul sănătății

Spitalele utilizeaza pe scara tot mai larga solutiile de teleprezenta pentru a accesa resurse externe si a imbunatati colaborarea echipelor medicale. Specialistii Datanet au dezvoltat si implementat o solutie de telemedicina cu o arhitectura flexibila si care poate fi personalizata pe specificul unitatilor medicale din Romania.

La inceputul anilor 2010, teleprezenta era considerata o tehnologie necesara si totodata accesibila cu precadere organizatiilor mari. Existenta mai multor subsidiare, filiale si puncte de lucru justifica adoptia, rentabilizarea investitiei fiind asigurata, in principal, de reducerea costurilor cu deplasarea angajatilor.

Lucrurile s-au schimbat insa radical o data cu utilizarea tot mai extinsa a smartphone-urilor si tabletelor in scopuri profesionale. Cresterea rapida a numarului de angajatati mobili a obligat companiile sa caute solutii prin care sa creasca randamentul lucrului in echipa, iar teleprezenta a devenit o optiune tot mai populara. Lucru vizibil si in modul in care evolueaza piata solutiilor de teleprezenta, care se va dubla pana in 2024, cand va ajunge la un volum de aproximativ 20 miliarde USD – potrivit Global Market Insights.

 

Spitalele „redescopera“ tehnologia

Mobilitatea a afectat ireversibil si sectorul sanatatii, smartphone-urile si tabletele fiind utilizate frecvent de medici in realizarea efectiva a actului medical. Ca urmare, tot mai multe spitale utilizeaza solutii de teleprezenta pentru a raspunde provocarilor generate de:

  • cresterea gradului de mobilitate a personalului;
  • numarul limitat de specialisti disponibili in anumite domenii de nisa;
  • utilizarea pe scara tot mai larga a consultatiilor realizate in colaborare cu experti externi;
  • inmultirea cazurilor in care pacientii isi exercita dreptul de a solicita o a doua opine.

Sunt nevoi curente pentru majoritatea unitatilor medicale, dar care ating un nivel critic in Unitatile de Terapie Intensiva, unde viteza cu care sunt luate deciziile si efectuate interventiile medicale este decisiva in scaderea morbiditatii si mortalitatii. Pe de alta parte, validitatea acestor decizii pe termen lung necesita in mod frecvent colaborarea mai multor specialitati medicale. Toti acesti factori au insa si o componenta economica importanta – ingrijirile si tratamentele acordate pacientilor in Unitatile de Terapie Intensiva reprezinta aproximativ o treime din valoarea costurilor totale de spitalizare.

 

Cum arata o solutie de telemedicina completa

Raspunsul Datanet Systems la acest cumul de provocari este o solutie dedicata de telemedicina, care integreaza tehnologii avansate de teleprezenta si un sistem de video-supraveghere intr-o arhitectura unica. Solutia Datanet este utilizata deja in cadrul Sectiei de terapie intensiva nou-nascuti a Spitalului Clinic de Urgenta pentru Copii „Marie Sklodowska Curie“. Puteti citi studiul de caz si viziona prezentarea video a proiectului realizata de catre colegul nostru Cornel Chirculete, Technical Director in cadrul Datanet Systems.

Sistemul de teleprezenta permite personalului din cadrul Unitatilor de Terapie Intensiva sa comunice audio-video cu medici din afara spitalului, oriunde s-ar afla acestia. Pentru ca interactiunea sa atinga efectul scontat, sistemul este astfel conceput incat interlocutorii sa poata beneficia de imagini live ale pacientilor si de acces in timp real la datele de monitorizare ale acestora, precum si la alte documente medicale specifice. (Datele sunt livrate in mod securizat si sunt accesibile de pe orice tip de echipament mobil.) Medicii si personalul din cadrul UTI dispun astfel de o solutie care simplifica luarea deciziilor in comun, realizarea procedurilor de supervizare, precum si efectuarea de interventii de la distanta, in timp real.

Adaugarea in „ecuatie“ a sistemului de video-supraveghere vine ca raspuns la o alta cerinta critica a sectiilor de terapie intensiva, unde ingrijirea eficienta a pacientilor necesita alocarea resurselor umane in functie de urgentele si nivelul critic al situatiilor survenite. Sistemul dezvoltat de catre Datanet, monitorizeaza si inregistreaza 24/7/365 tot ceea ce se intampla in saloanele Unitatilor de Terapie Intensiva, asigurand supravegherea centralizata a pacientilor si depistarea in timp util a oricarei situatii cu potential de risc. Ceea ce, pe de o parte permite prioritizarea interventiei personalului medical, respectiv scaderea nivelului de incarcare a acestuia, iar pe de alta faciliteaza luarea masurilor proactive de preventie.

Solutia implementata si dezvoltata de catre Datanet a generat insa si o serie de „efecte secundare“ pozitive, cu efect direct la nivel operational. Sistemul de teleprezenta a asigurat o simplificare a operatiunilor de rutina – de exemplu, schimbul de informatii la predarea garzii se realizeaza mai simplu si rapid. Sistemul de monitorizare continua livreaza suportul necesar definirii unui set extins de bune practici – vizionarea inregistrarilor video permite investigarea detaliata a incidentelor si stabilirea unor masuri si proceduri de prevenire a acestora. Si, nu in ultimul rand, a incurajat si consolidat respectarea procedurilor medicale standard, ceea ce a dus la o imbunatatire a calitatii actului medical la nivelul intregii sectii.

In plus, printre beneficiari se numara si rudele pacientilor, acestea putand accesa sistemul de supraveghere video pe perioade limitate, pentru a comunica audio-video cu persoanele internate in intervale orare prestabilite.

 

Adoptia sistemelor de telemedicina se extinde

In ultimii ani, solutiile de telemedicina sunt folosite si in afara unitatilor de terapie intensiva, extinderea fiind facilitata de dezvoltarea robotilor de teleprezenta – echipamente comandate la distanta care pot fi deplasate in incinta spitalului si care beneficiaza de conectivitate extinsa. (Solutia de telemedicina implementata de Datanet include si un astfel de echipament care asigura transmisii audio-video, precum si conectarea la echipamentele medicale pentru transmiterea datelor pacientilor.)

In Romania, telemedicina a inceput insa sa fie utilizata tot mai frecvent in cadrul spitalelor judetene, unde solutiile de teleprezenta sunt folosite cu precadere pentru realizarea de consultatii la distanta in unitatile medicale din mediul rural, dar si pentru accesarea resurselor din centrele medicale specializate.

Solutia de telemedicina dezvoltata de Datanet Systems va poate ajuta sa realizati rapid un astfel de proiect, beneficiind de cateva avantaje competitive proprii importante.

Pe de o parte, este vorba de replicabilitatea ei, asigurata de arhitectura modulara si scalabila, care permite adaptarea ei la cerintele specifice fiecarui spital si – mai ales – la bugetele disponibile.

Pe de alta parte, este simplu de folosit, atat de catre medici, cat si de restul personalului medical. Specialistii Datanet au competentele si experienta necesare transpunerii cerintelor medicale in sisteme tehnologice fiabile, care pot fi utilizate fara a necesita competente tehnice avansate sau suport din partea personalului IT.

Prin urmare, daca doriti sa aflati cum puteti valorifica aceste avantaje in organizatia dvs. accesaţi pagina dedicata solutiei de Telemedicina  a Datanet Systems sau contactati-ne direct la office@datanets.ro